Az Imperial College London-t is érdekelte ez a különleges tény, vizsgálódtak, kutakodtak, és arra jutottak, hogy a táncosok az éveken át tartó hosszú gyakorlás alatt el tudják nyomni a belső fülben lévő egyensúlyi szervekből kiinduló jelzéseket. Magyarul a szédülés érzékeléséért felelős agyi területekbe irányuló jelzés csökken, és vígan tudnak pörögni-forogni! Szükségük is van rá, különben sorra elesnének, és bukdácsolnának előadás közben. A balerináknak tehát még az agyszerkezetük is más!
Vizsgáljuk meg kicsit a szédülés mibenlétét! A belső fül egyensúlyozó szervei olyan folyadékkal telt kamrák, amik a folyadék mozgását érzékelő szőröcskék segítségével érzékelik a fej mozgását. Próbáld ki! Ha gyorsan pörögsz párat a szobádban, megállás után is úgy érzed, mintha még forognál. Azért érezheted így, mert az előbb említett folyadék még mindig mozog.
De térjünk vissza a balerinákhoz! Vajon csak azért nem szédülnek a színpadon, mert fixálják a tekintetüket? Az Imperial College London kutatói 29 balerinát vetettek össze 20 evezőssel. Mindannyian hasonló korúak, és fizikai állapotúak voltak. A résztvevőknek megmérték a vesztibuláris szervekből származó jelzések által kiváltott szemreflexeit, és MR-vizsgálattal elemezték agyi struktúrájukat. Az eredmény: A táncosoknál szemreflexek és a forgás érzete is rövidebb ideig tartott a pörgés után, valamint a kisagyban lévő terület (ahol a vesztibuláris rendszerből származó szenzoros jelzések feldolgozása történik) is kisebb volt. Ez tehát a titok!
(Forrás: Cerebral Cortex szaklap / Fotó:pixdaus.com)