Jump to content

Iskolaválasztási kisokos-avagy milyen szempontok alapján érdemes dönteni

2014. 08. 02. 10:53

A gyermekek gyorsan cseperednek, a szülőnek úgy tűnik, még csak nemrég mondta ki első bizonytalan szavait. Aztán mégis elérkezik a család az óvoda körüli gondhegyhez, s a kezdeti félelmeket mind szülő-, mind gyermek sikeresen túléli. Aztán ez is elcsitul, megy minden tovább a maga békés medrében. A következő dilemma idővel mégis kopogtat a gyermekes házak ajtaján, s jelzi, hogy itt az ideje iskolát választani.

Amennyiben falusi lakosok vagyunk, nincs sok választási lehetőségünk, legalábbis lakóhelyünkön belül. Ha az itteni iskolát választjuk, az azért is előnyös, mert az óvodai csoporttársakkal együtt lépheti át csemeténk az iskola kapuját, jobban megy a beilleszkedés, és a kezdeti akadályokat, nehézségeket is könnyebben veszik. Azért nem árt utána nézni, milyen híre van az iskolának, milyenek a tanító nénik, az eredmények. Ha tehetjük, mindenképp menjünk el nyílt napra, üljünk be egy órára, és támaszkodjunk a megérzéseinkre. A szülők sokszor ösztönösen érzik, mi a jó a gyereknek. Ha a közeli, városi iskolára esett a választásunk, mi vigyük őt autóval-pláne alsó tagozatban-, és soha ne utazzon egyedül. Vegyük figyelembe azonban, hogy a hajnali kelések, és a késői hazautazás extra módon fárasztják a kicsiket, és eleve az a tudat, hogy egy másik városban van az intézmény, erősen csökkenti a biztonságérzetét.

Amiket még érdemes jó előre tisztázni az iskolával kapcsolatban, azok a következők: van-e napközi, adnak-e lehetőséget különórákra, gyorsan és biztonságosan elérhető-e az intézmény, van-e nyelvoktatás, úszáslehetőség, szabadidős programok, milyen gyakran változik a tanító személye. Amennyiben dolgozunk, gondoskodnunk kell a gyermek elhelyezéséről, legyen az napközis elfoglaltság, vagy egy családi barát segítsége.

Sok helyen már általános iskolába járáshoz is felvételizni kell. Spóroljuk meg a felesleges köröket, előre kérdezzük meg őt, neki mihez van kedve, beszéljük meg barátai szüleivel, ők hová íratják a gyermeküket, s miután jól átgondoltuk - figyelembe véve természetesen a gyerek képességeit, teherbírását-kettőnél több felvételi izgalmának ne tegyük ki.

Különórákra, pláne tagozatos osztályba beíratni csak abban az esetben ajánlott, ha egyébként nem túlságosan fáradt a tanítás után, és van még hozzá kedve, ereje. Ha azt látjuk rajta, csak a mi kedvünkért tenné, vagy a tanítónak szeretne megfelelni, nem szabad engedni. Előbb-utóbb úgyis rájön, mi érdekli igazán, s választhat majd kedve szerint.

Érdemes alaposan átgondolni a kérdést, mert a tanuláshoz köthető első élmények nagyon meghatározóak a későbbiekben a gyerek iskolával kapcsolatos érzéseivel, hozzáállásával kapcsolatban.

(Forrás:lelkielet.hu / Fotó:www.privateschoolinnovator.com )