Jump to content

Eredendően kreatívnak születünk, ne hagyd ezt elveszni magadban

2018. 07. 13. 19:00

Mindenki kreatív, eredendően az. Legalábbis gyermekkorban, aztán ez a hihetetlen kreatív gondolkodás, alkotás megszűnik létezni úgy, hogy ezt mi nem is szeretnénk. A kreativitás eleve adott számunkra, mégis felnőtt korunkra a nagyját elveszítjük.

Egy felnőtt ember kreativitásának 90%-át elveszíti. Ez őrület, és még így is elégedetten veregetjük magunkat vállon, ha valamit úgy ítélünk meg, hogy jó megoldást használtunk fel. Most, hogy arcodba vágtuk a valóságot, miszerint cseppet sem vagy kreatív – legalábbis gyermekkorodhoz képest –, hogy érzed magad?

Ha ez kicsit is megnyugtat, ezzel nemcsak te vagy így, hanem szinte mindenki. Bezzeg a körülöttünk lévő gyerekek. Csak nézd meg a rajzaikat, beszélgess velük, ülj le közéjük játszani, és már bele is csöppenhetsz egy általuk kreált álomvilágba. Egy óvodás korú gyerkőc kreativitása még 90-95%-on pörög, de ahogy az iskolában képzik őket, már lecsökken 70-75%-ra. A gimnáziumban a kreativitásuk szintje már csak 40-50%-on kattog, és ahogy haladunk előre a korban, ez úgy csökken. Azt meg már tudjuk, hogy egy felnőtt kreativitása nagyjából 10%-on kullog.

Az életben megannyi váratlan történés érhet, amire nem tudunk felkészülni, mégis, amikor a megoldáson gondolkodunk, akkor sokszor olyan sémákat akarunk előhúzni a tarsolyunkból, amely már egyszer bevált. Igaz, hogy a helyzet egészen más volt akkor és most is más, de nincs más ötletünk. A kreatív gondolkodás azonban éppen arra sarkall, hogy olyan problémamegoldást válasszunk, ami egyáltalán nem bejáratott. Úgy megyünk neki a feladat megoldásának, hogy az egész út ismeretlen, és azt sem tudjuk, hogyan fog sikerülni. A rutinszerű gondolkodást fel kell pezsdíteni a kreatív gondolkodással. Egy probléma megoldására mindig több lehetőség van, így aki kreatív az utánajár, kérdez, érdeklődik, és megvizsgálja a dolgot más szemszögből is, hátha tud arra egy újabb megoldást. A kreatív ember nem a meglévő ismereteket használja fel a megoldásra, hanem válaszokat keres, kíváncsian kutatja, hogyan lehetne másképp.

Két agyféltekénk van, amely közül a bal felelős a logikus gondolkodásért, a nyelvért, mindegy, hogy írásban vagy olvasásában történik, adatokat kezel, számol, és a jobb agyfélteke felelős a kreativitásért. Mindenkinek van jobb és agy agyféltekéje, gyermekkorban még jól működik a két terület közötti átjárás is, de ahogy bekerülünk az iskolába a bal agyféltekét bírják munkára, és a kreatív oldal „elcsökevényesedik”.

A lehetőség a kreativitásért mindenkiben megvan, hiszen van jobb agyféltekéje, de megtanítanak minket nem kreatívan élni és gondolkodni. Egy gyerkőc az év nagy részének minden hétköznapját az iskolában tölti úgy, hogy akadémikus adatokkal nyomják tele a fejét, a kreatív agyféltekét alig használva. Nem korrekt ez, hiszen nem véletlenül van két agyféltekénk, használni kellene mindegyiket.

Arról már írtunk, hogy felnőtt korra a kreativitás nagyját elhagyjuk életünkből, de attól még van, csak fel kell hozni újból a felszínre. Éppen ezért, mindent érdemes megnézni több szempontból is. Még olyannal is fejlesztheted kreativitásodat, hogy más útvonalakat választasz a boltig, a munkahelyig. Olvass könyveket, tanulj új dolgokat. Ne csak olvass, hanem írj is. Ha edzeni akarod az agyad, akkor válassz egy könyvből találomra egy mondatot és alakítsd saját gondolataid által a történetet. Fűzd tovább a szálat. Menj gyerekek közé, beszélgess, játssz velük.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: lelkielet.co.hu | képek: theideapress.com, pinterest.com, ideapod.com)