Fontos látni, és helyén kezelni a lelki problémákat. Lehet, a gyermek szellemileg elég érett, jó felfogású, mégis szoronghat, nem képes leválni a szülőről, (főleg az anyukáról), fél a változástól, nem elég talpraesett, és nem képes érzelmeit vagy igényeit irányítani, kifejezni. Ennek leggyakoribb tünetei a szótlanság, bezárkózottság, étvágytalanság, sírás az iskolába induláskor, és az elváláskor.
Ha a gyermek nagyon izgul, hogy megfelel-e elvárásainknak, teljesítményével kapcsolatos szorongások is kialakulhatnak nála. Markánsabb tünetek a fejfájás, hasfájás, kézizzadás, reggeli hányás, sőt előfordulhat az iskolában kialakuló vizeletvisszatartási zavar, azaz bepisilés, valamint a széklet visszatartása is. A tünetek nyomasztóak a szülő számára (is), általában azonban pár nap, hét után maguktól megoldódnak. Kialakulnak a barátságok, az új rendhez igazodik a gyermek életritmusa, és javulni fog a hangulata. Gond akkor van, ha ez nem így történik.
Hosszú távon a legnagyobb problémát a tanulási zavarok jelentik. Ha a gyermek figyelme nem elég tartós, elkalandozik, lemarad, a leckeírás küzdelemmé válik, a feladatmegoldás pontatlan, akkor nem szabad várni, foglalkozni kell a gyermekkel, hogy leküzdhesse a nehézségeket. Legfontosabb ilyenkor a gyermek adott érettségéhez alkalmazkodni a megoldás megtalálásában.
Fotó: freedigitalphotos.net forrás:lelkielet.hu/babaszoba.hu