Jump to content

Suli, vagy buli? Ami a kicsöngetésen túl van!

2015. 02. 27. 12:46

Szigorú vagy a gyermeked szabadidő-beosztásának tekintetében? Az iskolai elfoglaltságok után zene, sport, vagy nyelvórára is jár a csemete? Vajon jó ez neki? Mi a helyes út? Mi köze van mindehhez az agy végrehajtó funkciójának?

A Colorado Egyetem kutatói azt találták, hogy a szervezett időbeosztással rendelkező gyerekeknél a végrehajtó funkció gyengébben működik. A végrehajtó funkciónak szerepe van a tervezésben, a döntéshozatalban, a célok szelekciójában és az éppen aktuális viselkedés folyamatos megfigyelésében, valamint az öntudat, az empátia és a szociális érzékenység folyamataiban is. Közreműködik egy folyamatban lévő cselekvés félbeszakításában és az ahhoz való visszatérésben, a figyelmi folyamatok fókuszálásában.

A végrehajtó funkció segíthet abban is, hogy a gyerekek képesek legyenek rugalmasan, egyik cselekvésből a másikba váltani, s ha mérgesek, képesek legyenek megálljt parancsolni indulataiknak. A végrehajtó funkciók gyermekkori fejlődése hatással lehet pl. a felnőttkori előadói képességekre, az egészségre, életszínvonalra, vagy épp a bűnözési hajlamra.

Az a gyermek, akinek kevésbé van megtervezve a szabadideje, könnyebben határozza meg a céljait, képes önállóan megtalálni az eléréséhez szükséges eszközöket, a szülők nyaggatása nélkül.

Nem megfelelő működése akár tanulási zavarokhoz is vezethet. A skizofrénia, depresszió, Alzheimer-kórban szenvedőknél megfigyelhető e funkció deficites működése, mivel a funkció főleg a homloklebenyben zajlik és az említett betegségek jellemzője a homloklebeny károsodása.

A lényeg az arany középút, tanuljon, de játsszon is! Ha valamiben különösen tehetséges, valószínűleg ő is akarni fog foglalkozni vele.

(Forrás: Frontiers in Psychology, Fotó: aspenhillclub.com)

További érdekességekért kattints ide, és csatlakozz a Facebook oldalunkhoz!