Még a nevében is benne rejlik, hogy az otthon elvégzendő feladataink is a munkához sorolandó. Az egy fedél élők mindegyike él és használja a környezetében lévő bútorokat, használati tárgyakat, és talán mindenkinek van saját szobája, ezért már gyermekkorban érdemes megtanítani a gyerekeknek a házimunka fontosságát.
A gyermek korának megfelelő módon kell elmagyarázni mindent, és ennek megfelelően is szükséges a házimunka rá vonatkozó részébe bevonni a csemetéket.
Kezdetben az életkornak megfelelő, a játékhoz is illeszkedő házimunkával érdemes kezdeni. Az elővett játékokat közösen elpakolhatjuk a gyermekkel, miután már nem használjuk. Ha ez a folyamat már pici gyermekként a napirendjébe illeszkedik, ez válik normálissá és természetessé és csak segítjük a személyiségfejlesztést.
Lesz olyan, ami nem megy úgy, és olyan gyorsan, mint ahogy a felnőttek végzik, de ekkor kell a szülőknek visszafogniuk magukat, és nem megszólni a gyermeket. Szinte biztos, hogy a gyerekek által elpakolt játékok nem úgy lesznek elrendezve a polcon, ahogy anya vagy apa látni szeretné, de hagyni kell őket. Valószínűleg az első sepregetés, mosogatás, ruhahajtogatás sem lesz precíz, azonban tegyünk cipzárt a szánkra, és ne szóljuk meg.
A házimunkára sose erőszakkal utasítsuk a gyermeket, mert ha lenne is kedve a velünk együtt történő közös munkavégzésre, így biztos elvennénk a kedvét. Az utasítás helyett próbáljuk azt tudatosítani bennük, hogy milyen jó, ha velünk együtt részt venne a takarításban.
A házimunkába annyi minden belefér, de a gyerekekre mindig csak egy feladat elvégzését bízzunk. Kérjük meg arra, hogy mosogasson el, ágyazzon be, rakjon rendet az íróasztalán. Fontos, hogy pontos legyen a munkavégzés leírása, így ha sikeresen teljesíti a feladatot, nemcsak a szülők örülnek, hanem ő maga is. Ez pedig nagyon jó érzés. Így ívódik beléjük az, hogy milyen jó érzés, ha rend és tisztaság veszi őket körül. Talán még az elvégzett házimunka értéke is megnő a szemükben, így fokozatosan és tudatosan oda fognak figyelni saját környezetükre.
Amennyiben a gyerkőc aktív, és szeretne még segíteni, ne vegyük el a kedvét. Bízzunk rá kisebb feladatokat. Ha pedig túlságosan fáradt, akkor természetesen már ne bízzunk rá mást, mert az vagy ímmel-ámmal vagy sehogy nem fogja elvégezni és ez frusztráló mindenki számára.
Sose felejtsük el megköszönni azt, ha valamilyen munkafolyamatból kivette a részét. Fontos a visszacsatolás, a pozitív visszajelzés, hogy az ő feladata előbbre vitte a háztartást.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!