Jump to content

Nyelvet tanulni jó

2020. 09. 14. 19:00

A tanulás az agy karbantartója, a fejlődés lehetősége. A gyerekek számára az iskolában kötelező feladat, de felnőttként is választhatjuk a tanulás útját.

Ahogyan mondani szokták, a gyerekek agya olyan, mint a szivacs. Mindent magába szív. Ez nem túlzás. Gondoljunk csak bele, hogy a magatehetetlen csecsemből egy éves korára mennyit tudó kisbabává fejlődik. Sőt, a gyerekek agya az egyetlen olyan szerv, amely nemcsak sebesen fejlődik egy éves korukra, hanem annak nagysága is megduplázódik.

Mire elérik a hároméves kort, addigra a teljes agyméret 80 százalékára fejlődik ez a szerv, vagyis majdnem akkora, mint a felnőttek agya. Csakhogy aktivitását tekintve a kicsi gyerekek agya sokkal aktívabb, mint a felnőtteké.

A gyerekek alapvető tulajdonsága a kíváncsiság. Az újdonságok megismerése, felfedezése segítik abban, hogy tanuljanak, fejlődjenek. A nyelvek tanulása is sokkal könnyebben megy a gyerekek számára, mint a felnőtteknek. A nyelveket kétféleképp tanulhatjuk. Ahogyan az iskolában tesszük, az az explicit mód, vagyis a szavak, kifejezések, nyelvtani szerkezetek tudatosítása. Ezzel szemben a kicsi gyerekek implicit módon, vagyis kevésbé tudatosan sajátítják. Azaz ragad rájuk az idegen nyelv, mint a kosz. Igen ám, de az is befolyásolja az agyszerkezet felépítését, hogy a gyerekek mikor kezdenek nyelvtanulásba. Ha egy csecsemőhöz az anyanyelven kívül idegennyelven is szólunk, akkor a szürkeállomány térfogatának növekedését érjük el. Azzal is jár, hogy a babákhoz idegen nyelven is beszélünk, hogy nemcsak új idegsejtek fejlődnek ki, de új kapcsolatok is a sejtek között. Néhány perc alatt több millió új neuronkapcsolattal lehet számolni, és a köztük lévő kapcsolatok is folyamatosan fejlődnek a nyelvtanuláskor igénybe vett agyi területen. Mivel az agykéreg rostjai is sűrűsödnek, így az agy teljesítménye, vagyis a baba gondolkodása is fokozottan fejlődik.

Az agynak külön területe van a nyelvtanulásra. Az anyanyelv tanulásakor ezen a területen belül is más rész aktív. Egy új, idegen nyelv belépésével az új nyelv új helyet kap ezen az agyi területen. Ahány nyelvet tanul valaki, annyi ilyen új része lesz azon az adott agyi részen.

A legjobb az lenne, ha a gyerekek születésük után az anyanyelven kívül más idegen nyelvvel is ismerkedhetnének. Kutatások ugyanis azt igazolják, hogy minél korábban kezdenek el a gyerekek idegen nyelvekkel foglalkozni – lehetőség szerint születésük után-, annál előnyösebb. Sokkal nehezebb dolga van azoknak a gyerekeknek, akik tinédzserkorban kezdenek el nyelvet tanulni, ugyanis a nyelvi agyterület erre a korra már eléri végső állapotát. 

Az idegen nyelv tanulása, tanítása tehát már kisgyermekkortól kezdve előnyös az agy fejlesztése érdekében is, és természetesen az sem mellékes, hogy a mai világban hatalmas előnyöket szerezhet az, aki egy vagy több idegen nyelven beszél.

További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!

(Forrás: lelkielet.co.hu | képek: pixabay.com)