Jump to content

A mozgás hatása a gyermek idegrendszerére

2016. 09. 16. 20:00

A gyermekek idegrendszeri fejlődését jelentősen befolyásolja a mozgás. Ha kiskorban nem járjuk végig a fordulás, kúszás, mászás, ülés, járás fejlődési állomásait, vagy egyszerűen csak leültetjük a gyermeket a tévé vagy a számítógép elé, később olvasási, számolási és egyéb nehézségekkel is szembesülhetünk.

 

Ha azonban mozgásfejlesztéssel kötjük össze a beszéd- vagy olvasásfejlesztést, sokkal komolyabb eredményt érünk el. 

Az ötvenes években Glenn Doman és Temple Fay terapeuták kezdtek azon gondolkozni, hogyan lehetne a sérült gyermeken segíteni.  Eleinte hagyományos gyógytornász eszközöket vetettek be, ám ezek nem bizonyultak sikeresnek. Később megnézték, milyen a gyermekek normál mozgásfejlődése, majd mindezen mintákat a sérült gyerekeken kezdték el alkalmazni. Azt tapasztalták, hogy a mozgásfejlődésen keresztül az anyanyelvi fejlődésre is hatottak a mozgások. Óvodás korban, általában 5 évesen kezdenek el a logopédusok a gyermekekkel foglalkozni, ebben az életszakaszban azonban érdemes elvégezni a mozgásvizsgálatot is, mert annak eredményét figyelembe véve lehet megalapozni az idegrendszer fejlődését is. A dinamikus integrációs terápiás módszer egy komplex mozgásterápiás folyamat.

Egy gyermek fejlődését jelentősen meghatározza, hogy mozgását szabadon, ingergazdag környezetben próbálgatja-e, vagy például egy autós ülésben üldögél. A természetes fejlődés segíti az idegrendszer érését, amely összefüggésben lehet a tanulási nehézségekkel.

A védőnő szerepe is fontos, a magyar védőnői szolgálat, minden településen segíti a családok gyermeknevelését már a várandóságtól kezdve nyomon követi a magzat és a gyermek fejlődését. Lényeges lenne, hogy a családok újszülött kortól hetente, aztán egy hónapos kortól egyéves korig havonta, majd ritkábban találkozzanak a védőnőkkel. A tanácsadóval való találkozás arra szolgál, hogy a védőnők lássák az otthoni környezetben az anyuka-gyermek kapcsolatot, valamint a gyermek mozgását is. A család azonban rontani is tud a fejlődésben, hiszen a babahordozók mellett, például a televíziózás is negatív hatással lehet a gyermekek fejlődésére.

Az értelmi fejlődés ott kezdődik, amikor a szülők, és a nagyszülők normális beszéddel elmagyarázzák neki, hogy mi történik. A mozgástér biztosítása fontos, valamint fontos az, hogy a gyermek a szülővel együtt legyen. Ha a szülők a napi tevékenységekbe a kicsiket is bevonják, az a későbbi fejlődésükre pozitív hatással lesz.

(Forrás: lelkielet.hu, hirado.hu l Kép:pixabay.com)