Jump to content

Figyelemzavaros hiperaktivitás gyerekkorban, avagy mi is az az ADHD?

2016. 07. 18. 20:00

Vannak olyan gyerekek,akik akaratosak, makacsok, ha valami nem kedvük szerint alakul, azt sírással, esetleges dührohamokkal kezelik, esetleg túlságosan mozgékonyak, máskor pedig csendesebbek és visszahúzódóak, mint társaik.A legtöbben ilyenkor legyintenek egyet,és elintézik annyival, hogy milyen neveletlen ez a gyerek. Valójában azonban sokkal többről van szó. Ezen tünetek ugyanis az egyre gyakoribb betegség, az ADHD tünetei is lehetnek.

 

Az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) , magyarul figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar sajnos egyre jellemzőbb betegség.

A legtöbb gyermeknél óvódában, vagy iskolakezdésnél derül fény a betegségre. Ugyanis nehezen viselik az óvóda, iskola szabályrendszerét, nehezen alkalmazkodnak, öntörvényűen viselkednek. Ilyenkor aggatja rájuk az, aki nem tud a betegség létezéséről egész egyszerűen a „rossz gyerek” jelzőt. Ez azonban, csak újabb problémákat eredményez, dac, negatív önértékelés, agresszivitás is kialakulhat náluk.

Az ADHD-s gyerekek mindezek ellenére, okosabbak és értelmesebbek, tevékenyebbek, kreatívabbak és segítőkészebbek,mint társaik.

Az óvódában,iskolában a legnagyobb problémát a figyelmük hosszas lekötése, érdeklődésük fenntartása jelenti, ugyanis állandóan mozgásban vannak, pont ezért szerepelnek kiválóan minden sport és mozgással kapcsolatos tevékenységben. A nagyobbak az állandó hiperaktivitásuk ellenére, számítógépes játékokkal órákig képesek lekötni magukat.

További tünetek...

-A gyermek hosszútávon nem tudja a figyelmét megtartani, elkalandozik, nem figyel mikor beszélnek hozzá.

-Nem követi az óvónő, tanárnő, családtagok utasítását, nem végzi rendesen az óvodai, iskolai feladatokat.

-Bizonyos feladatok elvégzése sokkal több időt vesz el, mint társainak, más feladatoknál viszont kiemelkedőbben teljesítenek.

-Egyes külső hatások könnyen elvonják figyelmüket az aktuális tennivalókról.

-Szétszórtság, feledékenység jellemző rájuk, gyorsan megunják napi rutinszerű feladataikat, nehezen tudnak egy dologra koncentrálni.

-Mivel a figyelem és a memória mind a tanulás sikerességét eredményezi, így ennek hiányában az iskolásoknál tanulási nehézségek is felütik a fejüket.

-Gyakori tünetek, ha a gyerek nem tud egy helyben megmaradni, folyamatosan fészkelődik, babrál valamivel. Rohangál, ugrál, mászik, futkos ide-oda, olyan helyzetekben is,mikor ez nem lenne helyénvaló.

-Túl sokat beszél, máskor csendes visszahúzódó, úgy kell belőle a szavakat kihúzni.

-Gyakran félbeszakít másokat, legyen szó játékról, beszédről.

-Ha megunja a helyzetet, türelmetlen, dühös viselkedésformát vesz fel, és szó nélkül elsétál.

Az ADHD-s gyerekek impulzív személyiségek, akik túl hamar és nagyobb intenzitással reagálnak az őket ért dolgokra. A betegségnél megfigyelhető,hogy kezdeti szakaszban vannak olyan gyerekek, akiknél csak a figyelemzavar, vagy a túlzott mozgásigény esedleg csak a hiperaktivitás dominál. Másoknál komplexen van jelen mindhárom alap probléma.

Magyarországon a 6-18 éves korosztályban 70 000-re tehető az ADHD-s gyermekek száma, így idén szeptembertől minden általános- és középiskolai osztályban lehet átlagosan legalább egy figyelemzavarral küzdő tanuló. A szülők és pedagógusok háromnegyede csak későn vagy egyáltalán nem ismeri fel a betegséget, 10 osztályból 7-ben találkozhatunk olyan ADHD-s gyermekkel, aki nem részesül kezelésben.”

Hajdu Ágnes, a magyarországi ADHD alapítvány elnöke szerint,

Minél előbb diagnosztizálják a rendellenességet, annál több esély van arra, hogy a lehető legkevesebb hátrányt szenvedje el az érintett gyermek, sőt, megtanulja a speciális állapotban rejlő lehetőségeket előnyére fordítani. Ahhoz azonban, hogy minden érintett gyermek megkaphassa a személyre szabott, komplex kezelést, el kell jutniuk gyermekpszichiáter szakorvoshoz – ebben van óriási feladata a szülőknek, a pedagógusoknak és a társadalom egészének.”

Ha a gyermek idejekorán nincs kezelve későbbi társas, szociális, beilleszkedési és magatartásproblémái állandósulhatnak. Tanulási nehézségeinek köszönhetően a későbbiekben a továbbtanulás során is problémákba fognak ütkzöni.

Fontos időben megelőzni a bajt, hiszen a jól kezelt betegek képességeik fejlesztésével, ugyanolyan esélyekkel indulhatnak a későbbiek folyamán,mint társaik, ezáltal nekik is lehetőgégük lesz egy pozitív életpálya kialakítására.

 

(Forrás: lelkielet.hu;mipszi.hu l Kép:collective-evolution.com)