Az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) , magyarul figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar sajnos egyre jellemzőbb betegség.
A legtöbb gyermeknél óvódában, vagy iskolakezdésnél derül fény a betegségre. Ugyanis nehezen viselik az óvóda, iskola szabályrendszerét, nehezen alkalmazkodnak, öntörvényűen viselkednek. Ilyenkor aggatja rájuk az, aki nem tud a betegség létezéséről egész egyszerűen a „rossz gyerek” jelzőt. Ez azonban, csak újabb problémákat eredményez, dac, negatív önértékelés, agresszivitás is kialakulhat náluk.
Az ADHD-s gyerekek mindezek ellenére, okosabbak és értelmesebbek, tevékenyebbek, kreatívabbak és segítőkészebbek,mint társaik.
Az óvódában,iskolában a legnagyobb problémát a figyelmük hosszas lekötése, érdeklődésük fenntartása jelenti, ugyanis állandóan mozgásban vannak, pont ezért szerepelnek kiválóan minden sport és mozgással kapcsolatos tevékenységben. A nagyobbak az állandó hiperaktivitásuk ellenére, számítógépes játékokkal órákig képesek lekötni magukat.
További tünetek...
-A gyermek hosszútávon nem tudja a figyelmét megtartani, elkalandozik, nem figyel mikor beszélnek hozzá.
-Nem követi az óvónő, tanárnő, családtagok utasítását, nem végzi rendesen az óvodai, iskolai feladatokat.
-Bizonyos feladatok elvégzése sokkal több időt vesz el, mint társainak, más feladatoknál viszont kiemelkedőbben teljesítenek.
-Egyes külső hatások könnyen elvonják figyelmüket az aktuális tennivalókról.
-Szétszórtság, feledékenység jellemző rájuk, gyorsan megunják napi rutinszerű feladataikat, nehezen tudnak egy dologra koncentrálni.
-Mivel a figyelem és a memória mind a tanulás sikerességét eredményezi, így ennek hiányában az iskolásoknál tanulási nehézségek is felütik a fejüket.
-Gyakori tünetek, ha a gyerek nem tud egy helyben megmaradni, folyamatosan fészkelődik, babrál valamivel. Rohangál, ugrál, mászik, futkos ide-oda, olyan helyzetekben is,mikor ez nem lenne helyénvaló.
-Túl sokat beszél, máskor csendes visszahúzódó, úgy kell belőle a szavakat kihúzni.
-Gyakran félbeszakít másokat, legyen szó játékról, beszédről.
-Ha megunja a helyzetet, türelmetlen, dühös viselkedésformát vesz fel, és szó nélkül elsétál.
Az ADHD-s gyerekek impulzív személyiségek, akik túl hamar és nagyobb intenzitással reagálnak az őket ért dolgokra. A betegségnél megfigyelhető,hogy kezdeti szakaszban vannak olyan gyerekek, akiknél csak a figyelemzavar, vagy a túlzott mozgásigény esedleg csak a hiperaktivitás dominál. Másoknál komplexen van jelen mindhárom alap probléma.
„Magyarországon a 6-18 éves korosztályban 70 000-re tehető az ADHD-s gyermekek száma, így idén szeptembertől minden általános- és középiskolai osztályban lehet átlagosan legalább egy figyelemzavarral küzdő tanuló. A szülők és pedagógusok háromnegyede csak későn vagy egyáltalán nem ismeri fel a betegséget, 10 osztályból 7-ben találkozhatunk olyan ADHD-s gyermekkel, aki nem részesül kezelésben.”
Hajdu Ágnes, a magyarországi ADHD alapítvány elnöke szerint,
„Minél előbb diagnosztizálják a rendellenességet, annál több esély van arra, hogy a lehető legkevesebb hátrányt szenvedje el az érintett gyermek, sőt, megtanulja a speciális állapotban rejlő lehetőségeket előnyére fordítani. Ahhoz azonban, hogy minden érintett gyermek megkaphassa a személyre szabott, komplex kezelést, el kell jutniuk gyermekpszichiáter szakorvoshoz – ebben van óriási feladata a szülőknek, a pedagógusoknak és a társadalom egészének.”
Ha a gyermek idejekorán nincs kezelve későbbi társas, szociális, beilleszkedési és magatartásproblémái állandósulhatnak. Tanulási nehézségeinek köszönhetően a későbbiekben a továbbtanulás során is problémákba fognak ütkzöni.
Fontos időben megelőzni a bajt, hiszen a jól kezelt betegek képességeik fejlesztésével, ugyanolyan esélyekkel indulhatnak a későbbiek folyamán,mint társaik, ezáltal nekik is lehetőgégük lesz egy pozitív életpálya kialakítására.